Als ik zeg dat ik een neerlandica ben, denken mensen vaak dat ik alles weet van moderne literatuur of dat ik alle spreekwoorden uit mijn hoofd ken. Dat is niet zo. Ik koos voor een specialisatie in Taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica. Dat draait om overtuigen. Winnen met woorden.

In de moderne collegebanken van de Universiteit van Amsterdam kreeg ik inzicht in oude wijsheden om te leren overtuigen. Er ging een wereld voor me open.

Logos, ethos en pathos

Ik vertel je graag de drie overtuigingsmiddelen in de retorica: ethos, pathos en logos. Deze termen zijn van de filosoof Aristoteles.

1. 𝐋𝐨𝐠𝐨𝐬 gaat over logische argumenten zoals wetten, regels, feiten.
2. 𝐄𝐭𝐡𝐨𝐬 heeft te maken met de geloofwaardigheid van de spreker/schrijver.
3. 𝐏𝐚𝐭𝐡𝐨𝐬 speelt in op de emotie.

Wanneer heb je deze middelen nodig? In de politiek, de rechtbank en… als je iets wilt verkopen.

Pathos staat op nummer één

In marketing wordt veel gebruik gemaakt van pathos. Terecht, want het is bewezen dat emoties vaak de doorslag geven bij een aankoopbeslissing.

Ik verkoop dan ook teksten die ráken zodat je meer omzet draait of meer draagvlak voor je plannen krijgt. Ik beweer dat ik dat voor je kan doen met jouw persoonlijke verhalen. Als je in jouw content iets van jezelf laat zien, dan maak je een emotionele verbinding met je potentiële klanten. Dat overtuigt.

Maar vergeet toch ook Ethos en Logos niet! Ik vertel je in dit bericht dat ik Nederlands studeerde (ethos) en dat het heel logisch is om in je marketing pathos te gebruiken omdat het menselijk brein daarop aanslaat (logos).

Heb ik je overtuigd? 😉

PS: Ik studeerde af bij Peter Houtlosser (☥) en Frans van Eemeren in een tijd dat we nog zelf de achtergrond van foto’s losknipten en plakboeken maakten 😳


Affiliatelink naar Bol, waarbij ik een kleine commissie krijg als jij via deze link een aankoop doet. Hiervoor betaal jij niets extra’s.

Gratis e-book van tekstschrijver Maaike van den Bosch uit Almere

Zelf verhalen vertellen? In mijn gratis e-book staan veel concrete voorbeelden en vertel ik je de 10 elementen die je verhalen nodig hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven