Als ik zeg dat ik een neerlandica ben, denken mensen vaak dat ik alles weet van moderne literatuur of dat ik alle spreekwoorden uit mijn hoofd ken. Dat is niet zo. Ik koos voor een specialisatie in Taalbeheersing, argumentatietheorie en retorica. Dat draait om overtuigen. Winnen met woorden.

In de moderne collegebanken van de Universiteit van Amsterdam kreeg ik inzicht in oude wijsheden om te leren overtuigen. Er ging een wereld voor me open.

Logos, ethos en pathos

Ik vertel je graag de drie overtuigingsmiddelen in de retorica: ethos, pathos en logos. Deze termen zijn van de filosoof Aristoteles.

1. š‹šØš šØš¬ gaat over logische argumenten zoals wetten, regels, feiten.
2. š„š­š”šØš¬ heeft te maken met de geloofwaardigheid van de spreker/schrijver.
3. šššš­š”šØš¬ speelt in op de emotie.

Wanneer heb je deze middelen nodig? In de politiek, de rechtbank enā€¦ als je iets wilt verkopen.

Pathos staat op nummer Ć©Ć©n

In marketing wordt veel gebruik gemaakt van pathos. Terecht, want het is bewezen dat emoties vaak de doorslag geven bij een aankoopbeslissing.

Ik verkoop dan ook teksten die rƔken zodat je meer omzet draait of meer draagvlak voor je plannen krijgt. Ik beweer dat ik dat voor je kan doen met jouw persoonlijke verhalen. Als je in jouw content iets van jezelf laat zien, dan maak je een emotionele verbinding met je potentiƫle klanten. Dat overtuigt.

Maar vergeet toch ook Ethos en Logos niet! Ik vertel je in dit bericht dat ik Nederlands studeerde (ethos) en dat het heel logisch is om in je marketing pathos te gebruiken omdat het menselijk brein daarop aanslaat (logos).

Heb ik je overtuigd? šŸ˜‰

PS: Ik studeerde af bij Peter Houtlosser (ā˜„) en Frans van Eemeren in een tijd dat we nog zelf de achtergrond van foto’s losknipten en plakboeken maakten šŸ˜³

Scroll naar boven