Toen ik in 2007 afscheid nam als verslaggever van de krant Almere Vandaag, kreeg ik van mijn collega’s een krantenpagina vol anekdotes en plagerijen cadeau.

De openingskop van deze pagina herinnert me aan een blunder. Ik opende ooit een voorpagina met de koeienletters ‘Huppeldepup spijkert aan de weg.’ Dat had ’timmert’ moeten zijn. 😳

De fout was door onze eindredactie heen geglipt en ik heb er verder ook nooit een lezer over gehoord. Behalve die ene oplettende collega, die de fout helaas pas zag nadat de krant al was gedrukt.

Ik baalde flink en bouwde een dubbele controle in bij het gebruik van uitdrukkingen en gezegden. Gelukkig kon ik er bij mijn afscheid inmiddels ook om lachen.

Mis deze kans niet en deel je blunder

Bedrijven en organisaties delen over het algemeen liever geen blunders, maar dat is een gemiste kans.

Wie zich kwetsbaar opstelt, creëert een verbinding met zijn doelgroep. Je laat zien dat je ook maar een mens bent en dat je net als iedereen fouten maakt. Je wordt er geloofwaardiger door.

Fouten zijn ook een leermoment. Door hierover te vertellen, laat je zien wat je hebt gedaan om deze missers voortaan te voorkomen en help je anderen. Tot slot creëert het ook luchtigheid als je laat zien dat je om jezelf kunt lachen.

Vraag

Wanneer heb jij voor het laatst een blunder durven delen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven