Als je je lezer hebt verleid om je artikel te lezen én je hebt de aandacht tot het eind vastgehouden, dan wil je niet dat al je moeite voor niets is geweest.
Nee toch?
Dit is je láátste kans om je boodschap over te brengen, je láátste moment om een blijvende indruk te maken en je láátste mogelijkheid om je lezer tot actie aan te zetten.
Verpruts het slot dus niet.
Hoe schrijf je wel een goed einde?
Wat staat je te doen? 𝗠𝗮𝗮𝗸 𝗷𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗵𝗮𝗮𝗹 𝗿𝗼𝗻𝗱.
Ben je in je inleiding begonnen met een anekdote om je onderwerp te introduceren? Kom daar op het eind dan weer op terug.
Ben je in je inleiding begonnen met een vraag of een stelling? Geef op het eind het antwoord of de conclusie.
Wel kort en krachtig graag.
Voorbeelden
1. Sluit af met een sterke laatste zin die de kern van je betoog onderstreept.
2. Gebruik een stevig citaat als uitsmijter.
3. Zet je lezer aan tot actie door een oproep te doen.
Zo zorg je ervoor dat je boodschap op het eind als een krachtige roep door een megafoon schalt en in de meest heftige storm hoorbaar is.
Wil je meer waardevolle tips?
Download mijn gratis checklist en verbeter je teksten in een handomdraai.
Gratis checklist