Heb jij ooit iets gelezen dat voelde alsof het speciaal voor jou geschreven was? Dat is een fijn gevoel, toch? Teksten schrijven die interessant zijn voor je doelgroep, is soms een uitdaging.
Door relevante invalshoeken te gebruiken, houd je de aandacht. Hier zijn drie tips voor het vinden van de juiste insteek om boeiende teksten te schrijven.
1. Ken je doelgroep
De eerste stap is te weten voor wie je schrijft. Zijn het businesscoaches? Zijn het studenten? Als je weet wie je lezers zijn, stem je het taalgebruik en de toon van je tekst daarop af.
Denk aan vragen als: Tegen wie praat ik? Wat vinden zij belangrijk? Hoe verhoudt mijn product/dienst zich tot hun leven?
2. Weet je doel
De tweede stap is weten waarom je de tekst überhaupt schrijft. Wat probeer je te bereiken? Heb je een specifiek doel voor ogen? Als je dit scherp hebt, bepaal je de invalshoek van je tekst.
3. Brainstorm over invalshoeken
Brainstormen helpt je om creatief te zijn. Hieronder deel ik verschillende voorbeelden om je op weg te helpen. Overweeg alle verschillende invalshoeken die goed kunnen werken.









Of het nu gaat om een blog, een bericht of een nieuwsbrief. Door te weten wie je publiek is, te bedenken waarom je deze tekst maakt en allerlei verschillende invalshoeken te bedenken, kan je overtuigende kopij maken die aanspreekt.
Meer nuttige schrijftips vind je in dit boek:
Affiliatelink naar Bol, waarbij ik een kleine commissie krijg als jij via deze links een aankoop doet. Hiervoor betaal jij niets extra’s.